الکتروموتور یا موتور الکتریکی

نوعی ماشین است که انرژی الکتریکی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کند. ایده کلی بر این اساس است که وقتی که یک هادی حامل جریان الکتریسیته تحت اثر یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد نیرویی بر روی آن هادی حامل جریان از سوی میدان مغناطیسی اعمال می شود . اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستند .اما موتور خطی هم وجود دارند.

 

هر موتور الکتریکی دوار از دو بخش متحرک و محرک تشکیل شده است .که به بخش متحرک روتور و به بخش ثابت که معمولا درون موتور قرار دارد استاتور یا ایستانه نیز می گویند .

 

در یک الکترو موتور، روتور به علت گشتاوری که ناشی از نیروی که توسط میدان مغناطیسی ایجاد شده در استاتور است به حول محور خود می چرخد.الکتروموتورها بنا به نوع مصرف  آنها به صورت الکتروموتور دو دور ، الکتروموتور سه فاز ، الکتروموتور تک فاز و یا الکترو موتور دور بالا  و … مورد استفاده و انتخاب می شوند.

 

 

الکتروموتور دالاندر چیست؟

نوعی موتور الکتریکی القایی دوسرعته است که تغییر سرعت در آن بر پایهی تغییر تعداد قطب‌ها انجام می‌شود. اتصال دالاندر در این موتور باعث تغییر در تعداد قطب های سیم پیچی موتور می شود. تعداد قطب ها ی الکتروموتور دالاندر در زمان استفاده بین ۲ یا ۴ قطب است.

روش کنترل سرعت دالاندر یک روش بدون تلفات است که نسبت به روش‌های کنترل تعداد قطب دیگر، مانند استفاده از چند سیم‌پیچ مجزا، بهینه‌تر است، به این معنا که در روش سیم‌پیچ‌های مجزا از ظرفیت موتور به صورت کامل استفاده نمی‌شود و در هر یک از حالت‌های کار موتور، تنها نیمی از سیم‌پیچ‌های استاتور مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که در سیم پیچی دالاندر از تمام سیم پیچ ها در هر دو حالت استفاده شده و در حالت قطب بیشتر که سرعت کاهش میابد باعث افزایش  گشتاور می شود.

 

 

در موتورهای سنکرون سرعت از این رابطه بدست می‌آید: Ns=120*f/p که در این رابطه Ns سرعت سنکرون یا همان سرعت چرخش روتور بر حسب دور در دقیقه، f فرکانس تغذیه موتور بر حسب هرتز و p تعداد قطب‌های موتور است در موتورهای سنکرون سیم پیچی روتور با ولتاژ مستقیم تغذیه می‌شود. از معروفترین برندها ی الکتروموتور می توان به الکتروموتور وگ ، الکتروموتور موتوژن ، الکتروموتور لوهر  ا نام برد.

 

به منظور دریافت مشاوره، آگاهی از لیست قیمت و سفارش محصولات با مشاورین و کارشناسان شرکت گذرگاه صنعت و تجارت ایرانیان تماس حاصل فرمایید.

 

۷۲ ۴۳۷ ۸۸۸ – ۸۹ ۲۰۰ ۸۸۸ –۰۲۱

 

فکس : ۱۵ ۲۳۰ ۸۸۸ –۰۲۱

 

در اسرع وقت پاسخگو هستیم.

 

https://www.gozargah.biz