اعتراضات در صربستان/ معترضان پرچم کوزوو را آتش زدند

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر اعتراضات در صربستان/ معترضان پرچم کوزوو را آتش زدند به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از تاس، تظاهرات علیه آزار و اذیت صرب‌ها در کوزوو و متوهیا روز دوشنبه در بلگراد برگزار شد.
گفته شده تظاهرکنندگان در جریان این تجمع اعتراضی پرچم کوزوو را به آتش کشیدند.
این اعتراضات در نزدیکی کلیسای سنت ساوا آغاز شد. معترضان از کلیسای سنت ساوا با شعار «کوزوو صربستان است» به سمت کاخ ریاست جمهوری راهپیمایی کردند و پرچم کوزوو را در مقابل پنجره‌های دفتر ریاست جمهوری به آتش کشیدند.
پیشتر یک سیاستمدار صرب نسبت به تشدید تنش‌ها با کوزوو و پیامدهای خطرناک آن هشدار داده بود. «میلوش بانجور» سیاستمدار صرب اعلام کرد که مقامات کوزوو با اقدامات خود صربستان را به درگیری با ناتو می‌کشانند.
اظهارات این سیاستمدار صربستانی در حالی مطرح شد که طی دو روز گذشته رئیس جمهور این کشور خواستار استقرار نیروهای ناتو در کوزوو شده بود. رئیس جمهور صربستان در این ارتباط گفت: «ما از فرمانده ناتو درخواست خواهیم کرد تا از استقرار نیروهای ارتش و پلیس جمهوری صربستان در خاک کوزوو اطمینان حاصل کند.»
این اولین باری است بلگراد که بر اساس مفاد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که به جنگ ۱۹۹۸-۱۹۹۹ خاتمه داد، درخواست استقرار نیروی نظامی در کوزوو را مطرح می‌کند. از سوی دیگر، «الکساندر بوتسان خارچنکو»، سفیر روسیه در صربستان روز دوشنبه گفت که ناتو به احتمال زیاد درخواست «الکساندر ووچیچ»، رئیس جمهور صربستان برای استقرار نیروهای صربستان در کوزوو برای تضمین امنیت صرب‌ها را رد خواهد کرد.
سفیر روسیه در بلگراد گفت: «به راحتی می‌توان تصور کرد که چه نوع پاسخی می‌توان از ناتو به درخواست بلگراد برای استقرار نیروی نظامی در کوزوو انتظار داشت. طبیعتاً ناتو خواهد گفت که چنین درخواستی غیرقابل قبول است و کی فور (نیروی حافظ صلح بین المللی به رهبری ناتو در کوزوو) امنیت صرب‌ها را تضمین خواهد کرد.»
خارچنکو همچنین مأموران حافظ صلح «کی فور» را آلبانیایی تبار عنوان و خاطرنشان کرد: «برای هر کسی کاملاً واضح است که کل مأموران کی فور در صورت بروز تنش چه کاری انجام خواهند داد. طبیعتاً آنها در کنار کوزوو قرار خواهند گرفت.»
از سوی دیگر، همزمان وزارت خارجه روسیه روز دوشنبه و در میانه تشدید تنش‌ها میان صربستان و کوزوو اعلام کرد که روسیه از وخامت اوضاع در کوزوو نگران است و این کشور به طور شبانه روزی اوضاع را در کوزوو زیر نظر دارد. امیدوارم از خبر اعتراضات در صربستان/ معترضان پرچم کوزوو را آتش زدند راضی بوده باشید.

اعتراضات در صربستان/ معترضان پرچم کوزوو را آتش زدند  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۲-۱۳ ۰۲:۳۷:۵۴