استقلال وکیل در مقام دفاع، همتراز استقلال قاضی در مقام قضاوت
است

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر استقلال وکیل در مقام دفاع، همتراز استقلال قاضی در مقام قضاوت
است
به گزارش خبرنگار سایت احکام، محمد مصدق شامگاه پنجشنبه، ۱۰ آذر ماه، در همایش ملی لایحه برتر که در دادگستری آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: عنوان نشست بسیار خوب است، حق دفاع و دسترسی به وکیل جزو حقوق بنیادین جامعه است و در همه‌ی نظام‌های حقوقی دنیا همچنین در قانون اساسی و قوانین عادی ما مورد حمایت قرار گرفته است و کسی نمی‌تواند به خود جرأت دهد که این حق را از جامعه سلب کند؛ بنابراین هر متهمی حق دارد به وکیل مراجعه کند تا او را یاری کند.
وی با بیان اینکه در نظام حقوقی ما وکیل در مقام دفاع از تأمینات و شئونات قاضی است، ادامه داد: جایگاه وکیل بسیار بالا است و استقلال وکیل در مقام دفاع همتراز استقلال قاضی در مقام قضاوت است اما گاهی زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که قوه قضائیه با تأسیس مرکز وکلا دخالتی در امور کارشناسان دارد که به هیچ‌وجه درست نیست.
وی افزود: قانون مرکز وکلا را به‌عنوان نهاد مدنی پذیرفته است و قصد دارد مستقل‌تر به وظایف خود عمل کند، تجلی حضور وکیل در مرجع قضائی به صورت مکتوب یا مراجعه شفاهی است که در حالت مکتوب به صورت شکواییه‌، دادخواست، دفاع در مقابل شکواییه و دفاع در مقابل دادخواست است و لایحه نیز اعم از این موارد می‌باشد.
مصدق خاطرنشان کرد: در خصوص لوایح و مذاکرات شفاهی که در محضر دادگاه انجام می‌شود، یک سری الزامات عملی وجود دارد که باید آنها را رعایت کرد و یک سری الزامات قانونی نیز وجود دارد اما در خصوص الزامات عملی، قانون چیز خاصی ندارد اما الزام این که وکیل اینگونه باشد ایجاز اختصار و در عین حال جامع بودن لایحه یک اصل است.
وی گفت: در مقام دفاع بهتر است وکیل مطالب را تقسیم‌بندی و تفکیک کند که وظایف مهمی بر دوش وکیل و قاضی است.
وی خطاب به وکلای حاضر در جلسه یادآور شد: حقیقت گویی و کشف واقعیت ملاک عمل وکیل است در غیر این صورت در روز قیامت مسئول هستند، اگر در پرونده‌ای وکالت کردید همواره فکر شما درگیر این قضیه است، در پرونده‌ای که وکالت آن را بر عهده گرفتید تلاش می‌کنید تا به ثمر برسد، اگر قاضی قانع نشد و در ذهن خود ناراحت شدید یعنی وکیل خوبی هستید.
معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر اینکه وکیلی که شش ماه یکبار یک مقاله علمی نداشته باشد، بی‌سواد است، اضافه کرد: کتمان حقایق اعتبار علنی شما را مخدوش می‌کند، توسل به عدله منطقی و آگاهی کامل از عدله وظیفه‌ی وکیل است، حفظ اسرار موکل و حیثیت او از وظایف، رعایت احترام و نزاکت نسبت به محاکم و سایر اشخاص و حفظ شأن وکیل در محضر دادگاه از وظایف وکیل است.
در پایان این جلسه نیز از وکلای برگزیده نخستین رویداد لایحه برتر تجلیل شد. امیدوارم از خبر استقلال وکیل در مقام دفاع، همتراز استقلال قاضی در مقام قضاوت
است
راضی بوده باشید.

استقلال وکیل در مقام دفاع، همتراز استقلال قاضی در مقام قضاوت
است  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۲-۰۲ ۰۲:۳۸:۵۲