ارتش پرو وضعیت اضطراری سراسری اعلام کرد

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر ارتش پرو وضعیت اضطراری سراسری اعلام کرد به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از تاس، «آلبرتو اوتارولا»، وزیر دفاع پرو روز چهارشنبه وضعیت فوق العاده در سراسر این کشور اعلام کرد.
وزیردفاع پرو در کانال دولتی تلویزیون این کشور گفت: «تا چند ساعت دیگر، فرمانی مبنی بر اعلام وضعیت اضطراری ملی به مدت ۳۰ روز در مطبوعات رسمی منتشر خواهد شد.» به گفته این مقام وزیر، پلیس ملی نیز به ارتش در حفظ نظم و قانون کمک خواهد کرد.
وزیر دفاع همچنین یادآور شد: «در حالی که وضعیت اضطراری در حال اجرا است، برخی محدودیت‌ها برای حقوق شهروندان نیز از جمله حق تجمعات عمومی، مصونیت منزل، آزادی رفت و آمد و همچنین آزادی و امنیت شخصی اعمال خواهد شد.»
به گفته اوتارولا، این اقدامات به بازگرداندن نظم و تضمین حقوق و تضمین‌های جهانی برای همه شهروندان پرو کمک خواهد کرد.
پس از برکناری رئیس جمهور پدرو کاستیو در ۷ دسامبر، پرو درگیر اعتراضات گسترده‌ای شده است. تظاهرکنندگان که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام هستند، راه‌ها را مسدود کرده، فرودگاه‌ها را تصرف کرده و به ساختمان‌های نهادهای عمومی، نهادهای نظامی و انتظامی و دفاتر رسانه‌های گروهی یورش برده‌اند. این اعتراضات با آتش سوزی و حمله به مشاغل و تأسیسات تجاری همراه بوده است.
از زمان شروع اعتراضات پرو، حداقل هفت نفر کشته و بیش از ۱۱۰ افسر پلیس در درگیری با جمعیت معترضان زخمی شده اند. مقامات امنیتی پیشتر در بخش‌های آپوریماک، آرکیپا و ایکا وضعیت اضطراری اعلام کرده بودند، اما این وضعیت نیز تاکنون نتوانسته وضعیت را عادی کند.
دولت جدید پرو به پارلمان وعده داده است که هرج و مرج گسترش نخواهد یافت و نظم برقرار خواهد شد. همزمان اعضای کابینه قصد دارند برای مذاکره با معترضان به سایر مناطق این کشور سفر کنند.
عصر روز سه شنبه نیز، وضعیت اضطراری برای جاده‌های پرو اعلام شده بود. بسیاری از این جاده‌ها توسط تظاهرکنندگان ضد دولتی مسدود شده بودند. همچنین به ارتش دستور داده شده است که کنترل تأسیسات استراتژیک از جمله فرودگاه‌ها را بدون معطلی به دست بگیرد.
همچنین به تازگی رئیس جمهور تازه برکنار شده پرو، مخالفان خود را به ربودن خود متهم کرد. «پدرو کاستیلو» که به تازگی با رأی نمایندگان پارلمان پرو از سمت ریاست جمهوری برکنار شد، در این باره اعلام کرد که من در سخت‌ترین لحظه ریاست جمهوری خود با شما صحبت می‌کنم که هم تحقیر شده ام و هم بدون ارتباط، مورد بدرفتاری واقع شده ام. رئیس جمهور تازه برکنار شده پرو در پیامی در حساب کاربری توئیتر خود تاکید کرد که وی روز پنج شنبه در تلاش برای رسیدن به سفارت مکزیک برای گرفتن پناهندگی سیاسی، از سوی مخالفانش بازداشت شده است.
تحولات و نا آرامی‌های پرو پس از آن روی داد که چهارشنبه گذشته «پدرو کاستیلو»، رئیس جمهور پرو ساعاتی پس از اعلام انحلال کنگره، بازداشت شد. کاستیو پیش از دستگیری در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی برای تصویب قانون اساسی جدید است. اعلامیه انحلال کنگره ساعاتی قبل از آغاز نشست استیضاح او در کنگره اعلام شده بود. امیدوارم از خبر ارتش پرو وضعیت اضطراری سراسری اعلام کرد راضی بوده باشید.

ارتش پرو وضعیت اضطراری سراسری اعلام کرد  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۲-۱۵ ۰۲:۳۷:۴۹