ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره حضور پهپاد ایرانی در جنگ
اوکراین

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره حضور پهپاد ایرانی در جنگ
اوکراین
به گزارش سوالات شرعی و احکام به نقل از رویتر، وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در ادعایی جدید گفت که ایران با تجهیز روسیه به پهپاد قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض می‌کند.
این ادعا از سوی «ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در روز دوشنبه ۲۵ سایت احکام اعلام شد و او در ادامه گفت: «اوایل امروز متحدان فرانسوی و بریتانیایی‌مان به صورت علنی گفتند که تجهیز روسیه به پهپادها از سوی ایران، نقض قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد است. این چیزی است که ما با آن موافق هستیم.»
پاتل همچنبن مدعی شد: «ما معتقدیم این پهپادها که از ایران به روسیه منتقل می‌شوند و روسیه از آنها در اوکراین استفاده می‌کند، از جمله سلاح‌هایی هستند که تحت تحریم [قطعنامه] ۲۲۳۱ باقی خواهد ماند.»
پیش از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، سخنگوی کاخ سفید نیز روز دوشنبه در اظهاراتی غیردیپلماتیک مدعی استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین شد و ادعا کرد: ایران دروغ گفته است که می‌گوید روسیه از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین استفاده نمی‌کند.
«کارین ژان پیر»، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید مدعی شد که شواهد گسترده‌ای دال بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه اهداف نظامی و غیرنظامی در اوکراین وجود دارد. این مقام آمریکایی همچنین ادعا کرد که تهران در حال بررسی فروش بیشتر این سلاح‌ها به مسکو است.
او در جمع خبرنگاران با بیانی غیردیپلمماتیک ادعا کرد: «همه شما گزارش‌های صبح امروز از حمله هواپیمای بدون سرنشین ایران در مرکز شهر کیف را دیده‌اید. با این حال ایران همچنان در این مورد دروغ می‌گوید و آنها در این مورد صادق نبوده اند.»
روزنامه وال استریت ژورنال نیز هفته گذشته به نقل از منابع آمریکایی نوشت که ارتش روسیه هم اکنون به طور گسترده از پهپادهای انتحاری ایرانی به ویژه شاهد ۱۳۶ در عملیات‌های نظامی هر روزه خود استفاده می‌کند، اقدامی که می‌تواند قواعد بازی در جنگ اوکراین را تغییر دهد.
همچنین خبرنگار شبکه آلمانی ولت در گزارشی اعلام کرد: پهپادهای انتحاری ایرانی بسیار قدرتمند بوده و کارایی بالایی دارند. براین اساس، نیروهای روسی در شرایط کنونی از پهپادهای ایرانی به طور خاص در منطقه زاپروژیا برای هدف قرار دادن تسلیحات جنگی آمریکایی‌ها از جمله موشک اندازهای هیمارس و توپخانه‌های به طور دقیق استفاده می‌کنند. وی افزود: پهپادهای ایرانی از نوع تهاجمی (شاهد ۱۳۶) به شیوه موشک‌های کروز عمل می‌کنند، این نوع پهپادها از سوی کاربر عملیاتی تا زمان رسیدن به هدف هدایت می‌شوند و پس از آن ضربه نهایی را وارد می‌کنند. به همین دلایل و به علت اینکه آسیب‌های زیادی به اهداف تعیین شده وارد می‌کنند، نام کامیکازه (انتحاری) برای آنها انتخاب شده است. خبرنگار شبکه آلمانی ولت افزود: در این شرایط، نیروهای روسی با کمک ایران به یک دستاورد مهم در جنگ رسیده اند.
ادعاها درباره استفاده از پهپاد ایرانی در اوکراین در شرایطی است که چند روز پیش از این، «حسین امیرعبداللهیان»، وزیرخارجه ایران در گفت‌وگو با ژوائو گومز کراوینیو، وزیر امور خارجه پرتغال گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان سلاح برای بکارگیری در جنگ اوکراین در اختیار هیچ طرفی قرار نداده و نخواهد داد.» وی افزود: «ما معتقدیم که تحویل تسلیحات به هر یک از طرفین باعث طولانی شدن جنگ می‌شود.»
امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی دیگری نیز با جوزپ بورل، رئیس دستگاه دیپلماسی اروپا موضع رسمی ایران در قبال جنگ اوکراین را تکرار کرد و گفت: «ما در زمینه دفاعی با روسیه همکاری می‌کنیم. سیاست ما درباره جنگ در اوکراین این است که برای طرف‌های درگیر سلاح ارسال نکنیم.» امیدوارم از خبر ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره حضور پهپاد ایرانی در جنگ
اوکراین
راضی بوده باشید.

ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره حضور پهپاد ایرانی در جنگ
اوکراین  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۰-۱۸ ۰۲:۳۷:۲۰