احکام شرعی زنان

پاسخ سوال‌های شرعی درباره “احکام شرعی زنان”

از میان احکام و مسائل فقهی، برخی از احکام مربوط به زن است. به همین دلیل برخی از کاربران سوالاتی در مورد «آرایش»، «اجازه همسر» و… مطرح کرده اند که طبق روال هر هفته از حجت الاسلام والمسلمین مهدی آذری طوسی پاسخ خواسته ایم. سوالات و پاسخ سوال‌های شرعی درباره “احکام شرعی زنان در این گزارش بخوانید.

 

احکام شرعی زنان

آیا برای نماز شب می توانیم نمازهای چهار رکعتی و وتر را نخوانیم و فقط دو رکعت نماز شفا بخوانیم؟

بله میشه. نماز شب یکی از نمازهای مستحب است. کیفیت نماز یکسان است، در حالی که ثواب آن تمام نمی شود.

چه مقدار آرایش مجاز است؟ آیا استفاده از رنگ پوست ضد آفتاب جزئی از آرایش است؟

آرایش کردن در مقابل دید نامحرم جایز نیست، اما استفاده از ضدآفتاب رسم نیست (عرف نیست)، زیرا مرسوم است که زینت صحیح باشد نه زینت. بودن.

آیا زنان در دوران قاعدگی می توانند قرآن بخوانند و زیارت عاشورا بخوانند؟

بله قرائت قرآن اشکالی ندارد، هر چند که تا حدودی همه مراجع تقلید اعلام کرده اند که روزانه فقط ۷ آیه از قرآن را بخوانند.

نشستن مرد و زن در صحن مسجد بدون پرده چه حکمی دارد؟

تا مفسد نباشد اشکالی ندارد.

آیا زن می تواند بدون اجازه شوهر و پدر به خارج از کشور سفر کند؟

زن بدون اذن شوهر نمی تواند از کشور خارج شود، زیرا حکم ولایت را دارد. اما حکم پدر به مسافرت الزامی نیست، هر چند نه به نحوی که منزلت و احترام پدر را از بین ببرد.

آیا ورود زن حائض یا نافذ به حرم ائمه علیهم السلام جایز است؟

جایز است.

آیا مراجعه زنان به پزشک مرد که متخصص بیماری‌های زنان است در صورتی که تخصص او از پزشکان زن بیشتر باشد و یا مراجعه به پزشک زن مشقّت داشته باشد، جایز است؟

اگر معاینه و معالجه منوط به دیدن و لمس حرام باشد، مراجعه به پزشک مرد جایز نیست، مگر اینکه مراجعه به پزشک ماهر زن غیرممکن یا بسیار مشکل باشد.

آیا دیدن و لمس جراحی زیبایی زنان توسط پزشک مرد جایز است؟

جراحی زیبایی شفای بیماری نیست و نگاه و لمس آن جایز نیست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک باید دست بزند و نگاه کند.

آیا آرایش مانع از رسیدن آب به پوست می شود؟

آرايش و آرايش زن اگر بخواهد در چشم نامحرم ظاهر نشود، براي شوهرش يا حضور در مجلس زنانه كه در آن مردان نامحرم نباشد، اشكال ندارد. اما اگر خدای ناکرده این آرایش برای نامحرم باشد یا بداند که در معرض دید نامحرم قرار می گیرد، جبران نامحرم حرام است.

حال اگر انسان قضا کرده است، تکلیف او برای وضو چیست؟ اگر آرایش به گونه ای باشد که آب به پوست نرسد باید پاک شود ولی اگر حالتی داشته باشد که پاک نمی شود مثلا وقت نماز می گذرد یا در همان حال از بین نمی رود. یا بسیار مشکل است یا نیاز به مصالحی دارد که الان موجود نیست یا هزینه ای ندارد، در این حالت ناگزیر وجوب تغییر می کند و با همان حال وضو یا غسل می کند و حکم وضو و غسل را می یابد. جبیره.

برخی از خانم ها خط چشم و خط لب را تاتو می کنند. آیا پوشاندن صورت با این وضعیت از نظر نامحرم واجب است؟

ولى اگر كارى كرد كه مى گويند انجام داده، بايد آن را از چشم نامحرم بپوشاند.

اگر جرم آن به حدی باشد که به پوست بچسبد و آب به آن نرسد یا به حدی شک کند که مانع است یا نه، باید برداشته شود تا چیزی روی پوست نباشد. اما اگر فقط یک رنگ باشد و مانع از جرم گیری نشود، اشکالی ندارد. .

استفاده از موی مصنوعی و نشان دادن آن به نامحرم چه حکمی دارد؟

اصل استفاده از موی مصنوعی اگر مانع وضو نباشد و مفسده نداشته باشد اشکال ندارد، اما بنابر احتیاط واجب باید از نظر نامحرم پوشیده شود.

استفاده از عطر و ادکلن برای خانم ها چه حکمی دارد؟

استفاده از عطر و ادکلن اگر برای شوهر باشد یا در مجلس زنانه یا در جمع محرم باشد اشکالی ندارد، اما عطر و ادکلنی که توجه نامحرم را به خود جلب کند یا توسط نامحرم استشمام و تحریک شود. محرم حرام هستند

دختری در بیرون از خانه چادر به سر دارد و حجاب کامل دارد اما در داخل خانه و در مقابل نامحرمان فامیل لباسی می پوشد که حجاب آن کامل نیست یا اندازه بدنش معلوم است. این چه حکمی دارد و آیا فرقی بین نامحرم و اقارب و غریبه وجود دارد؟

فرقی بین نامحرم نیست، ممکن است در معاشرت مسائلی باشد; مثلا وقتی خانمی به خانه شوهر خواهرش می آید، حجاب کامل دارد، با او سر سفره می نشیند و غذا می خورد، اما با غریبه سر سفره نمی نشیند. اما محرم و نامحرم رتبه ندارند.

برخی از بانوان به قصد ترویج حجاب و چادر اسلامی در شبکه های مجازی فعالیت می کنند و عکس های خود را با حجاب کامل منتشر می کنند. اما در برخی موارد از همین تصاویر سوء استفاده می شود.