آیا ناکامی‌های نتانیاهو در دوران جدید نخست‌وزیری به پایان
می‌رسد؟

به گزارش سوالات احکام و شرعی در خبر آیا ناکامی‌های نتانیاهو در دوران جدید نخست‌وزیری به پایان
می‌رسد؟
سوالات شرعی و احکام-گروه بین الملل: بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود و رهبر راستگرایان افراطی رژیم صهیونیستی این روزها پس از پیروزی در انتخابات و بدست گرفتن اکثریت کنست، در فکر تشکیل کابینه‌ای جدید است.
در روزهای اخیر موضوع تقسیم وزارت خانه‌ها در کابینه نتانیاهو جنجالی شده، اما تجربه نشان داده نتانیاهو با داشتن طولانی‌ترین دوران نخست وزیری در رژیم صهیونیستی (سه دوره به مدت ۱۲ سال) مشکلی در عبور از این مانع نخواهد داشت.
نکته‌ای که در این گزارش به آن خواهیم پرداخت رویکردهای سیاسی و منطقه‌ای نتانیاهو در دوران جدید نخست وزیری وی است. در همین ارتباط نگاهی به رسانه‌های صهیونیستی نشان می‌دهد که نتانیاهو در این دوران، اهداف بزرگی را در سر دارد.
البته رئیس حزب لیکود در سخنانی در این باره گفته است که در دوران جدید نخست وزیری اش، تلاش خواهد کرد دایره عادی سازی روابط با کشورهای عربی و اسلامی را گسترده‌تر سازد.
نتانیاهو و پیگیری طرح ناتمام!
در همین رابطه، روزنامه یسرائیل هیوم در گزارشی نوشت: امضای توافق عادی سازی روابط با عربستان سعودی یکی از مهمنرین اهداف نتانیاهو در دوران نخست وزیری جدید وی است.
نتانیاهو اخیراً در جمع اعضای ائتلاف جمهوری‌خواهان یهودی (RJC) آمریکا در لاس وگاس که به صورت مجازی در آن مشارکت داشت، صراحتاً گفته است که هدف اصلی من توسعه توافقات آبراهام به دیگر کشورها به ویژه یک کشور خاص است.
بسیاری از محافل صهیونیستی اشاره نتانیاهو به یک کشور خاص را تنها منحصر به عربستان سعودی می‌دانند، به ویژه در شرایطی که در ماه‌های اخیر زمزمه‌ها درباره عادی سازی روابط احتمالی میان ریاض و تل آویو بسیار به گوش رسیده است.
نتانیاهو در ادامه سخنانش در این نشست، گفت: من شانس ویژه ای در زمینه همکاری با دولت آمریکا به ریاست جمهوری دونالد ترامپ داشتم که با سیاست من در موضوعات منطقه‌ای موافقت کرد. نتیجه این سیاست‌ها امضای چهار توافق عادی سازی روابط با امارات متحده عربی، بحرین، مغرب و سودان بود.
براین اساس تحلیلگران صهیونیست معتقدند که اولویت نخست نتانیاهو در دوران جدید، توسعه دایره توافقات آبراهام خواهد بود.
هدف نهایی نتانیاهو و سران صهیونیست از توسعه عادی سازی روابط اما هدفی خطرناک است. مقامات صهیونیست با پیشبرد روند عادی سازی روابط در پی به پایان رساندن مساله موسوم به منازعات عربی-اسرائیلی هستند. صهیونیست‌ها و در رأس آنها نتانیاهو، معتقدند در صورتی که بتواند با کشورهای عربی توافق عادی سازی روابط به امضا رسانده و اختلافات میان خود را به طور نهایی حل کنند، فلسطینی‌ها چاره‌ای جز به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی در برابر خود نمی‌بینند. از این رهاورد می‌توان به اهتمام جدی نتانیاهو در راستای عادی سازی روابط با عربستان سعودی پی برد.

موانع پیش‌رو؛ از داخل اراضی اشغالی تا درون جامعه عربی
منابع عبری با هشدار درباره قدرت گرفتن هر چه بیشتر راستگرایان افراطی و شخصیت‌هایی نظیر «ایتمار بن گویر» (رئیس حزب قدرت یهودی) و «بتسلئیل اسموتریچ» (رئیس حزب صهیونیسم دینی) که از اعضای ائتلاف نتانیاهو محسوب می‌شوند و در کابینه آینده قطعاً حضور خواهند داشت، سیاست‌های آنها را مانعی جدی در برابر اهداف منطقه‌ای و حتی بین المللی نتانیاهو می‌دانند.
جریان‌های راستگرای افراطی رژیم صهیونیستی که هم اکنون قدرت را بدست گرفته اند به طور جدی خواهان توسعه شهرک سازی در کرانه باختری بر اساس پروژه‌های مدنظر خودشان هستند.
از سوی دیگر، راستگرایان افراطی در صدد اجرای پروژه‌های خطرناک دیگری از جمله اخراج کامل فلسطینی‌ها از مناطق موسوم به C کرانه باختری و تغییر وضعیت مسجدالاقصی (قبله اول مسلمانان جهان) هستند.
محافل عبری البته به تنش‌های ایجاد شده ناشی از این رویکردهای سیاسی به طور علنی اشاره نکرده اند، اما نگرانی درباره این مساله تا حدی بوده که مخفی نمودن آن ممکن نباشد. منابع دیپلماتیک رژیم صهیونیستی اعلام کرده اند که کشورهایی نظیر اردن، مصر، امارات متحده عربی، بحرین و مغرب ممکن است در قبال این تحرکات واکنش نشان دهند.
«ایهود ایعاری» تحلیلگر کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره می‌گوید: هشدارهایی که به تل آویو رسیده بیشتر به شکل توصیه بوده و تاکنون موضعی علنی اتخاذ نشده است اما در صورتی که کابینه جدید بخواهد سیاست‌هایش در موضوع کرانه باختری را تغییری جدی دهد، با سکوت کامل طرف‌های منطقه‌ای روبرو نخواهد شد و قطعاً مواضعی از سوی آنها اتخاذ می‌گردد.
وی افزود: همه مخالفان توافقات عادی سازی روابط در کشورهای عربی بی صبرانه منتظر اتخاذ سیاست‌های افراط گرایانه از سوی کابینه جدید به نخست وزیری نتانیاهو هستند تا پس از آن تحرکات خود را در راستای برهم زدن توافقات آبراهام آغاز کنند.

بهره سخن
با توجه به رخدادهای اخیر دوایر صهیونیستی به طور جدی از این مساله نگران هستند که در صورت تحرکات افراط گرایانه در تقابل با فلسطینی‌ها، شاهد اعتراضات درون جوامع عربی علیه حاکمیت‌های موجود باشند، مسأله‌ای که منافع آنها در این کشورها را به خطر می‌اندازد.
براین اساس، به نظر می‌رسد سران صهیونیست در محاسبات قبلی خود دچار اشتباه جدی شده اند، آنها در این توهم بسر می‌بردند که کشورهای عربی که با آنها وارد روند عادی سازی روابط شده اند به طور کامل دست از فلسطین شسته و با آنها همراه شده اند، این در حالی است که سران عرب حتی در صورت هم آوایی کامل با صهیونیست‌ها، در برابر خود با ملت‌هایی روبرو هستند که خواهان حمایت از ملت فلسطین هستند، نه دادن چراغ سبز به اشغالگران صهیونیست جهت فشار بیشتر به ملت فلسطین! این روزها در زمان برگزاری جام جهانی قطر محافل صهیونیستی به خوبی متوجه حجم نفرت جامعه عربی از خودشان شده اند، جایی که آنها حتی حاضر به گفتگو با رسانه‌های منتسب به رژیم صهیونیستی نمی‌شوند. براین اساس، به نظر می‌رسد نتانیاهو در دوران جدید نخست وزیری اش باید پیش از هر گونه اقدامی در زمینه توسعه عادی سازی روابط در فکر رفع موانع و چالش‌های پیش روی این پروژه‌ها باشد. امیدوارم از خبر آیا ناکامی‌های نتانیاهو در دوران جدید نخست‌وزیری به پایان
می‌رسد؟
راضی بوده باشید.

آیا ناکامی‌های نتانیاهو در دوران جدید نخست‌وزیری به پایان
می‌رسد؟  در تاریخ ۲۰۲۲-۱۱-۲۳ ۰۲:۳۸:۳۴