مجله مهر: تصور ما از اردک‌ها موجودات تزیینی بانمکی است که مرتب پشت سر هم رژه می‌روند و فقط در روستاهای شمالی کشور یافت می‌شوند؛ اما کسانی هستند که با نگاه تجاری به همین موجودات خوش‌رنگ‌ولعاب توانسته‌اند کسب درآمد کنند. اگر شما هم به پرورش ماکیان علاقه‌مند هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این بار «اردک» را انتخاب کنید.

«محسن مهابادی» ۲۲ سال است که در حرفه پرورش اردک مشغول به کار است. این شغل حرفه پدری آقای مهابادی است و حالا او ادامه‌دهنده کار پدر است و الان در ورامین کارگاه تولیدی هم دارد. تقریبا ۲۵ سالی می‌شود که به‌غیراز خطه شمال در دیگر نقاط کشور هم پرورش اردک راه افتاده است. آقای مهابادی تجربه چندین ساله‌اش درباره این حرفه را با در میان می‌گذارد:

با شش میلیون استارت کار را بزنید

برای شروع به کار حداقل به یک مکان مسقف ۱۰۰ متری و شش میلیون پول احتیاج دارید. با این سرمایه و کارگاه تقریبا می‌توانید سه هزار اردک یک تا ۱۵ روزه پرورش دهید. سال‌های قبل، پرورش اردک از دی‌ماه شروع می‌شد و تا اسفندماه نیز کار تولید تمام می‌شد؛ اما الان دو سالی می‌شود که پرورش اردک محدودیتی ندارد و در هیچ‌وقت از سال تعطیل نمی‌شود که این هم به علت پرطرفدار شدن گوشت اردک و تقاضای بیشتر بازار است.

شالیزارها؛ پروپاقرص‌ترین مشتریان اردک

شما از سه روش می‌توانید از اردک کسب درآمد کنید: اولی پرورش دادن اردک‌های ۲۰ روزه است. مشتری این اردک‌ها شالی‌کاران هستند که به‌صورت فله‌ای جوجه اردک‌ها را خریداری می‌کنند و پس‌ازاینکه شالی‌های برنج جمع شد، این اردک‌ها را در شالیزارها رها می‌کنند و این اردک‌ها علاوه بر شخم کشی و خوردن آفات زمین، تولید کود هم می‌کنند و بعد از بزرگ‌تر شدنشان هم می‌توان از گوشت آن‌ها استفاده کرد.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید