چرا سربازی شده سازوکار متنفرسازی جوانان از نظام!/ به مناسبت روز جوان | پاسخ سوالات شرعی | سوالات شرعی و احکام

بهترین سایت پاسخ به سوالات شرعی و احکام

سربازی، درد دل جوانها

آن قدر نارضایتی از سربازی هست که نیاز به بیان ندارد. طوری که مذهبی و غیر مذهبی برای فرار از آن سر و دست می‌شکنند. خیلی‌ها حاضرند هزار عیب و ایراد روی خود بگذارند ولی به سربازی نروند. از آن طرف وقتی به صحبت‌های امام و رهبری مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم ارزش زیادی برای آن قائل‌اند.

آن قدر نارضایتی از سربازی هست که نیاز به بیان ندارد. طوری که مذهبی و غیر مذهبی برای فرار از آن سر و دست می‌شکنند. خیلی‌ها حاضرند هزار عیب و ایراد روی خود بگذارند ولی به سربازی نروند. از آن طرف وقتی به صحبت‌های امام و رهبری مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم ارزش زیادی برای آن قائل‌اند تا حدی که رهبر انقلاب سربازی را هم‌تراز با خواندن قرآن تصویر می‌کنند.مقام معظم رهبری می فرمایند:

«سربازی در این‌جا [ایران]، مثل قرآن خواندن است و جهاد فی‌سبیل‌اللَّه است. جهاد فی‌سبیل‌اللَّه با قرآن خواندن، عدلین هستند؛ اینها از هم جدا نیستند… دولت در این‌جا، دولت قرآن است؛ سربازی آن هم جهاد است. این، خیلی متفاوت است. بنابراین، به جای معاف کردن، بهتر است بگوییم هر کس که حفظ قرآن داشت، فرمانده میشود؛ این را حاضرم. اگر کسی حفظ قرآن بکند، من به او درجه میدهم»[ بیانات رهبر انقلاب در مراسم تودیع با قاریان قرآن؛ استاد شحات محمد انور و استاد محمد بسیونی- ۰۱/۱۲/۱۳۶۹].

طبیعتا نتیجه برعکس می‌شود. یعنی با تاکید بر ارزش سربازی که مردم از آن متنفرند، عشق به سربازی زیاد نمی‌شود بلکه حرف امام و رهبری هم خراب خواهد شد. چرا؟ چون مسئولین نمی‌خواهند به وظیفه خود عمل کنند و سرباز را صرفا یک «نیروی مفت» می‌بینند.

باید قبول کنیم که سربازی شده است سازوکار متنفرسازی جوانان از نظام! این همه هزینه و این نتیجه فاجعه! ای کاش عیدی جمهوری اسلامی به جوانان در روز جوان این باشد که سربازی را یا آن طور که رهبری تصویر می‌کنند بسازند و یا سخت‌گیری‌هایش را کم کنند که لااقل نگاه مردم به انقلاب و نظام بد نشود!.

استفاده درست از تخصص نیروهای جوان در راه انقلاب و کشور همراه با توجه به علاقه های جوانان دوران سربازی را بسیار شیرین و هدفمند تر می کند. چطور در زمان جنگ و سختی؛ جوانان این مرز و بوم به جبهه های حق علیه باطل می شتافتند، چون می دانستند برای یک هدف والا قدم به این وادی سخت می گذارند که هم دفاع از کشور است و هم دفاع از دین و ارزشها؛ اما جوان امروز واقعا نمی داند چرا باید به سربازی برود؟!، فقط می داند که اگر نرود … .

توجه به توانایی های جوانان سرباز و تبیین درست هدف سربازی همراه با احترام به ایشان باید ملاک اصلی در سربازی باشد.

 

 

 

بهترین سایت پاسخ به سوالات شرعی و احکام

دیدگاهتان را بنویسید