پاسخ به 5 سوال شرعیپاسخ به 5 سوال شرعی

پاسخ به ۵ سوال شرعی

پاسخ به 5 سوال شرعی

برای ترک فردی قسم مادرم را خوردم حالا باید چکار کنم که قسمم باطل شود وبتوانم با فرد دوباره ارتباط داشته باشم؟    

جواب: قسم بجان مادر، قسم شرعی نیست لذا شما می توانید دوباره با شخص در ارتباط باشید البته ارتباط باید مشروع باشه.

 

سوال شما:آیا منی خود به خود بیاد فرق نمیکنه زیاد یا کم باشه غسل واجب است یا نه؟ 

جواب : بله

 

سوال: سلام من نامزدی دارم ایا اگر اون ب من دست بزند گناه دارد؟ 

جواب: اگر عقد بسده باشید اشکال ندارد و الا جایز نیست.

 

سوال شما:من چند مدت پیش مشروب خوردمو الان میخام توبه کنم ولی میگن که کسی مشروب بخوره تا۴۰ روز نمازش قبول نیست,میخاستم بدونم باید ۴۰ روز بگذره و توبه کنم؟یا همین الان میتونم؟
جواب: همین که فرد از عمل گذشته خویش پشیمان شده باشد ، توبه محقق شده است و لازم به روزه داری نیست. البته باید نمازش را  بخواند.

 

سلام خدمت خانم گرامی که پرسیده بودید با همسرتان سر گرفتن مهریه اختلاف دارید و به بهانه گرفتن مهریه از ایشان تمکین نمیکنید به حضور با سعادتتان عرض کنم قانون به شما این حق را داده است که تا مهر خود را دریافت نکرده اید از تمکین خودداری کنید مستند ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی که میفرماید زن میتواند تا زمانی که مهر به او تسلیم نشده است از ایفائ وظایف زناشوئی امتناع کندمنتهی مشروط به انکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط از برای حق نفقه شما نخواهد بود پس حق حبس برای زن مشروط است به اینکه مه زن حال یعنی بدون مدت باشد و همچنین قابل وصول به مجرد عقد باشد بنابر این نظر کارشناس محترم ایراد دارد و شما نه ناشزه محسوب میشوید و نه از نفقه محروم؟

 

جواب: حق حبس در شرع انور و قانون مدنی آمده است اما دارای شرطی است که شما به آن توجه نداشته اید و آنکه اگر زن یکبار تمکین نماید دیگر حق حبس ندارد.

یا به عبارت روشن تر در صورتی که زن قبل از استفاده از حق حبس و گرفتن مهریه با اختیار خود در مقابل شوهرش تمکین نماید و اقدام به پذیرش وظایف زناشویی نماید دیگر حق خبس ندارد.

موفق باشید.

 

برگرفته از وبلاگ محمد فیض خراسانی

دیدگاهتان را بنویسید