حکم استفاده از دفترچه بیمه دیگران

دوستان سعی کنید برای خود دفترچه درمانی تهیه فرمایید

گرداورنده مطلب مدیر سایت سوالات شرعی و احکام : سوالات: حکم استفاده از دفترچه بیمه دیگران مانند بیمه تامین اجتماعی یا بیمه تکمیلی و بیمه های درمانی دیگر چیست؟ مجازات و جریمه استفاده از دفترچه بیمه دیگران چیست؟

نظر مراجع تقلید مانند حضرات آیات خامنه ای سیستانی و مکارم شیرازی را تقدیم شما می کنیم و همچنین مجازات و جریمه استفاده از دفترچه بیمه دیگران را بیان می کنیم.

 

حکم استفاده از دفترچه بیمه دیگران از نظر مراجع تقلید

نظر مراجع عظام تقلید را با تفکیک درباره استفاده از دفترچه بیمه دیگران را میتوانید بخوانید:

۱- حکم استفاده از دفترچه بیمه دیگران از نظر آیت الله خامنه ای

از نظر مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای استفاده از دفترچه بیمه درمانى فقط براى کسى جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد ‏کرده است و استفاده دیگران از آن موجب ضمان است.
س : آیا استفاده از دفترچه بیمه درمانی برای کسی که جزء خانواده صاحب دفترچه نیست جایز است؟ و آیا جایز است صاحب دفترچه آن را در اختیار دیگران بگذارد؟
ج: استفاده از دفترچه بیمه درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه خدمات به او تعهد کرده است و استفاده دیگران از آن موجب ضمان است. (برگرفته از استفتائات مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای شماره استفتاء ۱۹۵۳)

۳- حکم استفاده از دفترچه بیمه دیگران از نظر آیت الله سیستانی

فلسفه حجاب چیست؟ چرا باید حجاب داشته باشیم؟

حکم استفاده از طلا برای مردان

آیت الله سیستانى هر عمل خلاف قانون را جایز نمی دانند. بنابراین چون استفاده از دفترچه بیمه دیگران خلاف قانون است بنابراین بنا به نظر آیت الله خامنه ای جایز نیست و حرام است.

۲- حکم استفاده از دفترچه بیمه دیگران از نظر آیت الله مکارم شیرازی

استفاده از مدارک و دفترچه بیمه دیگران
پرسش : آیا استفاده از مدارک دیگران مانند دفترچه بیمه درمانى، گذرنامه، کارت شناسایى و غیره با رضایت کامل طرف مقابل جایز است؟ و در صورت عدم جواز استفاده از این مدارک آیا شرعاً هم عقوبت دارد؟
پاسخ : اگر برخلاف قوانین و مقرّرات و قرارداد باشد، جایز نیست و مسوولیّت الهى دارد.

مجازات و جریمه استفاده از دفترچه بیمه دیگران

مقررات کیفری استفاده غیر قانونی از دفترچه های درمانی چیست ؟ آیا استفاده از دفترچه بیمه دیگران مجازات و جریمه دارد؟

ماده ٩٧ قانون تامین اجتماعی:هرکس به استناد اسناد و گواهی های خلاف واقع یا با توسل به عناوین و وسایل تقلبی از مزایای مقرر در قانون به نفع خود استفاده نماید یا موجبات استفاده افراد خانواده خود یا شخص ثالث را از مزایای مذکور فراهم سازد به پرداخت جزای نقدی معادل دو برابر خسارات وارده به سازمان تامین اجتماعی  و در صورت تکرار به حبس جنحه ای از ۶١ روز تا شش ماه محکوم خواهد شد.(برگرفته از سایت بیمه تامین اجتماعی)

جمع بندی حکم استفاده از دفترچه بیمه دیگران

بنابراین بنا به نظر همه مراجع تقلید استفاده از دفترچه دیگران حرام است، و اگر کسی قبلا استفاده کرده است باید مبلغ آن را به بیمه برگرداند. در ادمه توصیه می کنم اگر از این مطلب استفاده کردید با دوستانتان به اشتراک بگذارید و مطالب مرتبط را در ادامه بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید